Bezpieczeństwo na drogach. Jakie są statystyki wypadków drogowych w majówki?

2024-04-27, 04:00

Bezpieczeństwo na drogach. Jakie są statystyki wypadków drogowych w majówki?
Majówka na drogach pod względem bezpieczeństwa, nie różni się od pozostałych weekendów. . Foto: Shutterstock

Długi majowy weekend to czas wypoczynku i jednocześnie wzmożonego ruchu na drogach. Ale majówka, w statystykach bezpieczeństwa, nie odbiega w sposób szczególny od pozostałych weekendów, a średnia liczba wypadków i ofiar jest nawet niższa – wynika z analiz Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego.

W tym roku długi majowy weekend może liczyć 5 dni, jeśli 2-ego maja będziemy na urlopie, lub aż 9 dni, jeśli łącznie weźmiemy 3 dni wolne od pracy. Część osób rozpocznie odpoczynek już w piątek, wyjeżdżając późnym popołudniem bądź wieczorem. Przedłużony weekend oznacza wzmożony ruch na większości dróg, szczególnie na trasach wyjazdowych z miast. Większe natężenie ruchu potęguje zaś ryzyko wypadków.

 W miesiącach charakteryzujących się dobrą słoneczną pogodą odnotowywanych jest więcej zdarzeń drogowych, to z danych Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS  wynika, że majówka na drogach pod względem bezpieczeństwa, nie różni się od pozostałych weekendów w roku kalendarzowym, a średnia liczba wypadków i ofiar jest nawet mniejsza od średnich wartości dla wszystkich weekendów w latach 2018-2023.

Dobre warunki zachęcają do przekraczania prędkości

– Należy zwrócić uwagę, że najwięcej wypadków w majówkę zdarza się podczas dobrych warunków atmosferycznych (75 procent), za dnia (83 procent) i przy suchej nawierzchni (80 procent). Większość z nich ma miejsce w obszarach zabudowanych (60 procent),  ale poza obszarami zabudowanymi (40 procent) są one znacznie poważniejsze w skutkach - 20 ofiar śmiertelnych na każde 100 wypadków.

Dla porównania w obszarach zabudowanych to 5 ofiar śmiertelnych na 100 wypadków. Ponadto większość zdarzeń drogowych wydarza się na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych.

Z kolei do najcięższych w skutkach wypadków dochodzi nocą i z udziałem kierujących pod wpływem alkoholu.

W trakcie ostatnich pięciu majowych weekendów alkohol był przyczyną 11 procent wypadków, zaś nadmierna prędkość, czyli bolączka polskich dróg, była przyczyną 31 procent wypadków. Analizy wskazują także, że w długie majowe weekendy najwięcej ofiar stanowią kierowcy samochodów osobowych – 50 procent, motocykliści 22 procent oraz piesi – 17 procent.

Przy planowaniu wyjazdu należy pamiętać, że najtrudniejsze warunki i największe zagrożenie występuje zwykle w dzień poprzedzający weekend, czyli w piątek – wylicza Anna Zielińska z POBR.

Jak było w poprzednich latach? 

Analiza statystyk wypadków drogowych podczas majówki w latach 2019-2023 pokazuje pewne istotne trendy. Liczba wypadków podczas tego okresu wahała się od 111 do 164, z najniższym wskaźnikiem w 2021 roku i najwyższym w 2019.

Podobne wahania dotyczą liczby ofiar śmiertelnych – od 13 do 16. W danych możemy zauważyć też tendencję spadkową w liczbie wypadków i ofiar śmiertelnych od 2019 do 2021 roku, jednak w 2022 roku nastąpił ponowny wzrost, a następnie kolejny spadek.

Jeśli chodzi o rozkład wypadków w poszczególnych grupach uczestników ruchu drogowego, to większość ofiar stanowią kierujący pojazdami, a następnie pasażerowie. Ranni piesi to stosunkowo niewielki odsetek – wynika z zestawień.

Analiza statystyk wypadków drogowych podczas majówki w latach 2019-2023 pokazuje pewne istotne trendy. Liczba wypadków podczas tego okresu wahała się od 111 do 164, z najniższym wskaźnikiem w 2021 roku i najwyższym w 2019. Podobne wahania dotyczą liczby ofiar śmiertelnych – od 13 do 16.

Spada liczba śmiertelnych wypadków

W danych Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego możemy zauważyć tendencję spadkową w liczbie wypadków i ofiar śmiertelnych od 2019 do 2021 roku.

Ale w 2022 roku nastąpił ponowny wzrost, a następnie kolejny spadek. Dlatego jeśli chodzi o "rozkład wypadków w poszczególnych grupach uczestników ruchu drogowego", to większość ofiar stanowią kierujący pojazdami, a następnie pasażerowie. Ranni piesi to stosunkowo niewielki odsetek – wynika z analiz POBR.

Aby tegoroczna majówka była bezpieczniejsza od poprzednich, wyruszając w drogę, warto zabrać ze sobą, oprócz koniecznego wyposażenia, także zdrowy rozsądek.

 

 

PR24/IAR/Aleksander Pszoniak/sw

 

Polecane

Wróć do strony głównej